HTML

Sakkjátszmáim elemzése

Időrendben bemutatott saját sakkjátszmáim elemzése Célközönség: kezdőktől mesterjelölt minősítéssel rendelkezőkig bárki illetve azok, akik említésre kerülnek a bejegyzésekben

Utolsó kommentek

Friss topikok

Ajánlott blogok

Oktatás: az intuíció, az értékelés és a sakkvakság

2008.01.11. 18:55 Bumika

Így érkezett hát el első országos Úttörő olimpiai szereplésem ideje. Az első fordulóban irányított sorsolást tartottak. Mivel az Úttörő Olimpia nemcsak egyéni, de csapatverseny is, ezért az azonos megyebeliek egymás ellen kezdtek.

Lajos ellen sötéttel döntetlennel kezdtem. Előnyösebb poziciója ellenére békülékeny volt. A második fordulóban aztán jött a pofon, a Tarantella Kupa után újra játszhattam Adrián Robi ellen, és egy általam világos előnyére tartott változatban, egy hibát követően simán vesztettem. Természetesen szerettem volna hamar kiköszörülni a csorbát, így a 3. fordulóban, a kedvenc francia cserevariban rohamot indítottam Rusz Gábor királya ellen.


Aligha kérdéses, hogy fekete jobban áll. Láttam, hogyha a huszárom nem állna a vezérem útjában, akkor Vh3+ és Fxg3 szétzilálná világos királyának védelmét. Persze a huszárt úgy kellene elvinnem, hogy azzal is a támadást erősítsem, megszületett tehát a roppant látványos kulcslépés...

25. ... Hg5!!

és megdöbbenésemre ellenfelem - rövid gondolkodást követően - feladta a partit. Mint a parti utáni elemzésünkből kiderült, azt hitte, hogy 26.Fxg5 Vh3+-ot követően, a következő lépésben leütöm a h2 gyalogost és pár lépésen belül mattolok. Nem vette észre, hogy az e2 bástya, a világos király ellépése után védi a h2 gyalogot. Én viszont láttam ezt a folytatást, de úgy gondoltam, hogy 27.Kg1 Fxg3 elég erős ahhoz, hogy megnyerjem a játszmát. Rosszul gondoltam.

1. változat: 26.Fxg5 Vh3+ 27.Kh1?? Vxg3 valóban nyerne sötéttel.
2. változat: 26.Fxg5 Vh3+ 27.Kg1 Fxg3 28.Hf1! Fxe1 29.Bxe1 egyenlő állásra vezetne.

Azonban 25. ... Hg5 mégsem adja ki az előnyt fekete kezéből.

3. változat: 26.Fxg5 Vg4! után világos nem mentheti futóját, mert 27.Fe3?? Bxh2+!! 28.Kh2 Vxg3+ 29.Kh1 Bh8+ és a matt védhetetlen.

Tanulság: Hg5 kapcsán az intuíció nem csalt meg, a számolt változatban rosszul választottam lépésjelöltet, az értékelés hibás volt és az ellenfelem sakkvakság miatt azonnal feladta.

Megválaszolatlan kérdés: Fxg5 után rájöttem volna, hogy Vg4-et kell játszani Vh3+ helyett?

Záró mondat: Bátraké a szerencse.

Szólj hozzá!

Címkék: sakk

A bejegyzés trackback címe:

https://sakkjatszma.blog.hu/api/trackback/id/tr62293775

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása