HTML

Sakkjátszmáim elemzése

Időrendben bemutatott saját sakkjátszmáim elemzése Célközönség: kezdőktől mesterjelölt minősítéssel rendelkezőkig bárki illetve azok, akik említésre kerülnek a bejegyzésekben

Utolsó kommentek

Friss topikok

Ajánlott blogok

Sportszerű játék: döntetlen ajánlásával kapcsolatos intelmek

2007.12.23. 11:09 Bumika

A megyei ifjúsági bajnokságon elért eredményem alapján megkaptam a harmadosztályú minősítést és 1530-as Élő pontszámot. Ez nagyjából helyesen ábrázolta akkori játékerőmet. Augusztusban még egy verseny várt rám. Elindultam a 13 éven aluliak korosztályos bajnokságának elődöntőjén, amelyen hat győzelem mellett három vereséget produkáltam. Ez az eredmény harcos, feltétel nélkül győzelemre törekvő vagy egyszerűen csak a sakkjátékot önmagáért (és nem az eredményért) kedvelő hozzáállást sejtet. Milyen furcsa, hogy akkoriban pont a vereségtől való félelem jellemezte lelki állapotomat, ezért gyakran előfordult, hogy döntetlen ajánlatokkal bombáztam ellenfeleimet. Három fontos gondolatot érdemes megjegyeznem.

A sakknak nemcsak jegyzett szabályai vannak. Persze jó tudni, hogy megfogott bábbal lépni kell, illetve ha egy bábot elhelyeztünk egy mezőn és elengedtük, akkor azt a lépést már nem lehet visszavenni. Tisztában kell lennünk az illemszabályokkal is.
  1. Nem illik döntetlent ajánlani olyan állásban, amelyben egyértelműen hátrányosabban állunk. Ezt úgy is fordíthatnám, hogy nem illik döntetlent ajánlani olyan esetben, amikor vesztettnek ítéljük pozíciónkat.
  2. Nem illik 15 lépésen belül másodszor is döntetlent ajánlani.
Nos, ezen a versenyen játszott egyik partimban megszegtem mindkét illemszabályt. Ellenfelem egy cselváltozatot játszott, és a megnyitást követően háromszoros gyalogelőnyöm volt. Aztán fokozatosan apadt az előny, és olyan szituációba illetve lelki állapotba kerültem, hogy szinte minden megtett lépésem után döntetlent ajánlottam. Ezt akkoriban nem gondoltam sportszerűtlen cselekedetnek. Furcsa fintora a sorsnak, hogy az elutasításokat követően végül megnyertem a partit, ez a végkifejlet érthetően nem tartozik kedvenc emlékeim közé.

Az illemszabályok betartásán túl még egy megszívlelendő tanácsom van: kezdőként ne az eredmény motiváljon, hanem a gyors tanulás és fejlődés lehetősége. Lezáratlan döntetlen játszmákból nem szűrhető le annyi tapasztalat, mint kijátszott partikból. Ne ajánljatok döntetlent olyan pozícióban, amelyben a végkifejlet még többesélyes.

Szólj hozzá!

Címkék: sakk

A bejegyzés trackback címe:

https://sakkjatszma.blog.hu/api/trackback/id/tr25273097

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása