HTML

Sakkjátszmáim elemzése

Időrendben bemutatott saját sakkjátszmáim elemzése Célközönség: kezdőktől mesterjelölt minősítéssel rendelkezőkig bárki illetve azok, akik említésre kerülnek a bejegyzésekben

Utolsó kommentek

Friss topikok

Ajánlott blogok

Helyzetkomikum: túlzott bizalom a várt folytatást illetően

2007.12.29. 15:30 Bumika

Eddigi versenyzői pályafutásom során több olyan időszakom volt, hogy az egyik színnel sokkal eredményesebben játszottam, mint a másikkal. Például 1988-ban és 1990-ben az összes világossal játszott csapatbajnoki partimat megnyertem, és 1989-ben - amikor a legfelső osztályban játszottam egyesületemmel - is 4 győzelmet értem el (2 vereség mellett) ezzel a színnel. 1985-ben a korosztályos elődöntőn mind a 4 sötéttel játszott partimat megnyertem, világossal viszont 2 győzelem mellett 3 vereséget szedtem össze. Ennek az eredménynek két oka volt:

  • világossal ekkor tértem át 1.e4-re, így még nem volt kellő tapasztalatom az új megnyitásokkal,
  • sötéttel 1.e4 ellen igen hatékony fegyver volt a kezemben a francia védelem, mert ellenfeleim előszeretettel mentek bele a csereváltozatba, amely taktikus stílusomnak tökéletesen megfelelt.
A 7. fordulóban Vizeli Laci ellen gyalogelőnyös huszárvégjátékra egyszerűsítettem.


Az ábraállásban d3-ra toltam gyalogomat, hogy a huszár elugrása után még közelebb jutassam az átváltozási mezőhöz. Ekkor váratlan választ kaptam, amelyre reakcióm rátett még egy lapáttal.

40.Ke3?!  Hd4?
41.Hxd4? d2!
42.Kxd2   Kxd4

és térelőnyömet kihasználva további izgalmaktól mentesen nyertem meg a gyalogvégjátékot.

Világos lépése előtt el sem tudtam képzelni, hogy ellenfelem ütésben hagyhatja egyetlen üthető tisztjét, ezért Ke3-at követően nem tudatosodott bennem, hogy dxe2 sima győzelemmel a rendelkezésemre áll. Viszont kiszámoltam, hogy egy szép tisztáldozattal eldönthetem a partit saját javamra, így alakult ki ez a komikus lépéspár.

Felvetődik a kérdés, hogy mi történt volna abban az esetben, ha világos sem fogadja el a tisztáldozatot. Egy lehetséges folytatás: 41.Hf4 Hc2+ 42.Kd2 Hxa3 43.Hxd3 b6 a d3 huszár b4 gyaloghoz kötése miatt reális győzelmi esélyt tartogat.

Kezdők oktatásakor általában elmondják, hogy az állások elemzéséhez az anyagi eloszlást követően az ütés lehetőségeket kell megvizsgálni. Azt hiszem, hogy tudatosan sohase cselekedtem ennek a szabálynak megfelelően.

Szólj hozzá!

Címkék: sakk

A bejegyzés trackback címe:

https://sakkjatszma.blog.hu/api/trackback/id/tr50278248

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása